maanantaina, toukokuuta 28, 2007

Kuulumisia.


Jääpolte on päässyt pilaamaan meidän takapihan nurmikon. Sitä olen nyt rapsutellut muutaman päivän ja onhan siellä toki uutta kasvua havaittavissa. Täytyy vain jaksaa odottaa ja luottaa nurmikon sitkeyteen..

Viime vuonna nurtsi vaan oli niiiin hienossa kunnossa. Vaikka sitä joka vuosi suunnittelee että tuohon lisään vähän lisää perennapenkkiä ja tuohon voisi vesialtaan laittaa, eli nurmikko joutuu väistymään.

Sitten kun se on keltaisena eikä kauniin vihreänä, sitä kaipaa takaisin.

TULE TAKAISIN NURMIKKONI MUN!

Nyt on kaikki rikkaruohot (lähinnä heinäntupsut) revitty irti penkeistä ja kivien välistä. Kasvua näkyy lähes joka kasvissa. Ainoastaan sinikuusamat ja nuo kaksi jänöjen syömää pylväshaapaa näyttää olevan kuolleita. Rautatieomenapuun suhteen vielä ristin käteni ja joka ilta toivon sen elpymistä, ehkä se vain on niin hitas lähtemään kasvuun..

Strömsössä on tehty vallan ihastuttavaa aluetta nyt parina sunnuntaina ja päätettiin miehen kanssa lisätä yksi kohde lisää tuleviin toteutuksiin :) Vesiaihe sillalla. Se pergolakäytävähän on mun päässä välähtänyt jo ennen kuin Strömsössä siitä edes mainittiin. Sen toteutus taitaa tosin jäädä ensi kesään, kun haluaisin roskakatoksen ja talon tänä kesänä ulkoa valmiiksi..

Viikonloppuna helteessä mies saikin tehtyä ikkunamyykit valmiiksi. Ainoana jäi jäljellä pääovi, koska täytyy hankkia kunnolliset porraskivet ensin..


4 kommenttia:

Jaana kirjoitti...

Minä kans tuskailen jääpoltteen kanssa. :( Harmittaa niin vietävästi.

kiltti ihminen kirjoitti...

Tervehdys! Mä olen täällä useasti käynyt salaa ihailemassa noita luonnonkivi-juttuja, etenkin sitä "kivipuroa" ja utelen nyt, että mitä olet käyttänyt niiden reunustamiseen? Haaveissa oisi tehdä jotain vastaavaa pienimuotoista omallekin etupihalle.

Mary ja Mea kirjoitti...

Jaana: niinpä. Kirjoissa luki että tehdä koko nurmikko pahimmista paikoista uudestaan, mutta ei jaksaisi, jotta mä oottelen ja pidän peukkuja pystyssä, josko se vahvistuisi..

Kiltti Ihminen: En mä ole niitä vielä mitenkään "reunustanut". Kivikkokasveja olen istuttanut tuohon eteläpäähän. Pitkäpalkoa ja hopeahärkkiä vasta, maksaruohoa ja sammalleimuakin voisi sekä suikeroalpia. Ei tosiaan haittaa jos vähän "pehmentävät", mutta tuo on melko kaponen puro, ettei haittaa vaikka se näkyykin kokonaisuudessaan. Viime kesänä asettelin kivien joukkoon kattomehitähteä ja se on lähtenyt mukavasti kasvuun. Niitä lisäilen kunhan ensin kasvavat isommiksi toisessa paikassa. Varjoisammalle puolelle olen kuunliljoja istutellut. Ne vaan lähtee niin hitaasti täällä kasvuun. Laittelen sitten paremmin kuvaa, kun ovat kunnolla kasvussa, nyt ovat niin orvon näköisiä raukat.

jori kirjoitti...

Olen käynyt täällä vähän väliä vilkuilemassa. Hienoa seurata miten toisenlaisilla leveysasteilla kasvu lähtee käyntiin. Meilläkin oli hitusen tuota jääpoltetta, mutta kunnon sateiden ja lämmön jäljiltä nyt jo vihertää ihan komeasti.